Wczytuję dane...

Jak ustawić biurka w biurze?

Czy wiedziałeś, że nawet tak pozornie prozaiczna kwestia, jak sposób ustawienia biurek w biurowej przestrzeni, może mieć ogromny wpływ na samopoczucie pracowników, ich zaangażowanie oraz motywację do wykonywania swoich obowiązków? Ergonomiczne zagospodarowanie stanowiska pracy jest bardzo ważne, dlatego jest to temat, nad którym zdecydowanie warto się pochylić. Na szczęście wraz z rosnącą świadomością oddziaływania otoczenia na nasz komfort, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, starannie przemyślane projektowanie przestrzeni biurowej staje się coraz bardziej popularne i na czasie. Dlatego dzisiaj z chęcią zgłębimy to zagadnienie i odpowiemy sobie na pytanie: jak ustawić biurka w biurze, aby wspomóc zdrowie i efektywność swoich pracowników.

Jak odpowiednie ustawienie biurka wpływa na zdrowie i wygodę pracowników?

Wielogodzinna praca umysłowa w pozycji siedzącej, mimo że w niczym nie przypomina wymagającej pracy fizycznej, również może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Przede wszystkim narażone na jej negatywne skutki będą nasze oczy oraz nasz kręgosłup. Dlatego prawidłowe ustawienie biurka odgrywa naprawdę kluczową rolę. Jak ustawić biurka w biurze? Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie jego wysokości – zarówno biurko zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, będzie zarówno niewygodne, jak i nieergonomiczne. Ekran monitora powinien znajdować się zawsze na wysokości oczu pracownika, nie może on także garbić się, ani wyciągać szyi, po to by móc komfortowo i wygodnie korzystać w komputera.

Co jednak, jeżeli w danej firmie pracują osoby różnego wzrostu? Co powinien czas następuje prawdopodobnie także pewna rotacja pracowników – ktoś odchodzi, ktoś nowy przychodzi, co jest zupełnie normalne i zrozumiałe. Ciężko byłoby zatem dopasowywać biurko do wzrostu każdej konkretnej osoby. Zachowując jednak standardy i normy bezpieczeństwa, możemy stworzyć stanowiska pracy choć w jak największym możliwym stopniu przystosowane do średniego wzrostu przeciętnego pracownika. Za optymalną, średnią wysokość biurka uważa się 75 cm.

Ciekawym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę, mogą być także biurka o regulowanej wysokości, które można łatwo i szybko dopasować do konkretnych, indywidualnych preferencji danej osoby. Natomiast urządzając swoje domowe biuro, do pracy na home office, polecamy możliwie jak najdokładniej dopasować wszelkie parametry biurka pod własne potrzeby.

Jak oddzielić biurka w przestrzeni biurowej?

Czy w biurze również można, a może nawet i warto, czerpać z tak zwanych zasad feng shui i zastanowić się, jakie ustawienie biurek będzie najbardziej korzystne dla stworzenia wygodnej, pełnej sprzyjającej aury, przestrzeni? Zdecydowanie tak. Jedną z ważniejszych kwestii jest także na pewno potrzeba oddzielenia od siebie poszczególnych stanowisk. Z reguły bowiem, głównie przez wzgląd na ograniczony metraż, ciężko pozwolić sobie na możliwość zapewnienia każdemu pracownikowi osobnego, zamykanego pokoju.

Nie znaczy to jednak jeszcze, że nie powinniśmy zagwarantować każdemu z nich choć odrobiny prywatności, nawet w pokojach łączonych, czy na open space. Każda osoba poczuje się pewniej, będąc choć w pewnym stopniu zasłonięta przed ciekawskimi spojrzeniami, łatwiej także przyjdzie jej wtedy skupienie się na pracy, wykonanie ważnego telefonu, czy zagospodarowanie przestrzeni wokół siebie. Najlepszym i niedrogim rozwiązaniem może być postawienie niewielkich ścianek oddzielających pomiędzy poszczególnymi stanowiskami.

Ustawienie biurek w stosunku do całej biurowej aranżacji

Jak ustawić biurka w biurze w sposób prawidłowy? O czym jeszcze należy pamiętać? Warto dodać, że nawet ustawienie biurek nie tylko w stosunku do siebie nawzajem, ale także do innych biurowych mebli i stref, może mieć ogromne znaczenie dla skupienia i dobrego samopoczucia. To ważne, aby zapewnić pracownikom miejsce, w którym mogą w spokoju i ciszy skupić się na swoich obowiązkach, dlatego przykładowo ustawianie biurek w bezpośrednim sąsiedztwie firmowej kuchni, czy kącika kawowego, może nie być szczególnie trafionym pomysłem.

Również stanowiska usytuowane zbyt blisko łazienek, wind, recepcji, czy innych strategicznych punktów firmowego życia, będą narażone na ciągłe rozproszenia, hałas i problemy z utrzymaniem koncentracji. Ważne strefy, takie jak na przykład pokój konferencyjny, drukarki, czy miejsce relaksu, powinny znajdować się w niezbyt dużej odległości, ale jednocześnie także nie w bezpośrednim sąsiedztwie – chociażby dla zdrowia każdy z pracowników powinien raz na jakiś czas być zmuszony wstać od swojego stanowiska, aby się przespacerować.

Ile miejsca powinno być między sąsiadującymi ze sobą biurkami w biurze?

Jak maksymalnie wykorzystać biurową przestrzeń, a jednocześnie zapewnić swoim pracownikom pełną swobodę i komfort funkcjonowania? Przede wszystkim poszczególne biurka nie powinny stać zbyt blisko siebie. Pracownicy nie mogą stykać się niemal łokciami, czy zajeżdżać sobie drogi biurowymi fotelami. Do każdego biurka musi być zapewnione wygodne i swobodne dojście. Według obowiązujących aktualnie norm i przepisów BHP, na każdego pracownika powinno przypadać przynajmniej 13 m3 wolnej przestrzeni oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi.

Jak zatem najlepiej ustawić biurka, aby wspomóc produktywność pracowników? Żadne biurko nie powinno stać tyłem do wejścia, co powoduje dyskomfort, osoby nie powinny siedzieć także zwrócone do siebie plecami. Biurka mogą być ustawione w jednej linii lub tworzyć krąg bądź prostokąt – wszystko zależy od ustawności danego pomieszczenia, a w wielu przypadkach także konkretnej branży i specyfiki pracy – czy wymaga ona pełnego skupienia i skoncentrowania się jedynie na własnych zadaniach, przy odrębnym stanowisku, czy może wręcz przeciwnie – jest to praca w dużej mierze zespołowa, kreatywna, wymagająca częstych interakcji pomiędzy pracownikami?

Jaka odległość biurka od ściany jest najbardziej optymalna?

Czy biurka pracowników powinny stać przy samej ścianie? Nie chodzi tutaj bynajmniej wyłącznie o estetykę, czy maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Przyjmuje się, że optymalna odległość biurka od ściany to około 90 cm. Dlaczego aż tyle? Chodzi o to, aby zapewnić w ten sposób pełną swobodę ruchów oraz możliwość wygodnego rozłożenia nóg oraz zagwarantować wygodny dostęp do kontaktów, gniazdek i sprzętów elektronicznych.

Kolejnym ważnym aspektem jest jednak także umiejscowienie biurek pracowników względem naturalnego światła – najlepsze ustawienie to takie, gdzie biurka znajdują się równolegle, bokiem do okien – pozwala to bowiem czerpać z dziennego oświetlenia, nie rażąc jednocześnie w oczy i nie wywołując odblasków na ekranie komputera.

Facebook-color Created with Sketch.